MEDLEMSFÖRMÅNER. Väg & Byggnadsgrus på Gotland har nyligen inlett sin omställning från diesel- till eldrift för lätta lastbilar. Deras första eldrivna transportbil är en Mercedes-Benz eCitan.
Vice vd:n och huvudägaren Stefan Lindby tycker att det finns en del utmaningar när det gäller att byta ut diesel mot el. Samtidigt är han medveten om att han som maskinentreprenör har en skyldighet att göra en klimatresa.
– Vi kan inte förbise att det finns krav på oss som företag att titta på det här. Och vi kan inte sitta och säga att det här med elbilar inte funkar. Om företaget ska vara modernt måste vi vara med i utvecklingen, konstaterar Stefan.
Väg & Byggnadsgrus har lika många lätta lastbilar som anställda, det vill säga drygt 50 stycken. Och samtliga bilar, utom en nyligen inköpt 100 procent eldriven Mercedes Benz eCitan, drivs med diesel. Bilen leasar Stefan genom Landrins Bil, som han kom i kontakt med på Entreprenad Live i Göteborg.
"Landrins Bil är proffsiga"
– Landrins Bil var lätta att ha att göra med, de ska ha en stor eloge för att de är så pålästa och proffsiga.
När det gäller transportbilar är Stefan Lindby bara i början på sitt företags klimatresa. Företaget har hela Gotland som arbetsområde och sysslar främst med markentreprenad. Han har kikat på elbilar i några år och anser att det finns problem med infrastrukturen. Förutom tillgång till laddning är det både en logistisk- och en ekonomisk fråga att bekosta laddning hemma hos de anställda som i framtiden kommer ha en elbil i tjänsten.
– Vi behöver först göra en utvärdering för att fortsätta elektrifieringen. Det kommer bli fler elbilar framöver. Men vi får avvakta och se var elpriset landar och hur laddinfrastrukturen kommer se ut på Gotland. Men jag tror att vi kommer ha flera drivmedel med el i framtiden.
Publicerad den 30 november 2023