Rusta företaget för svårare tider: "Se till att kunderna pratar gott om dig"
Samhällsbyggande, Medlem
I vinterns MEKO-rapport delar tre medlemsföretag med sig av sina tankar kring maskinentreprenörernas roll i att hålla samhället förberett för kris. De berättar också hur de jobbar med sin egen robusthet för att klara ekonomiskt utmanande tider. Så här säger Mikael Larsson, vd och ägare på Ljungby Schakt AB.
– Vi har ett lager av servicedelar som kan försörja nästan alla maskiner i vårt företag. Vi har också rätt stora bränsledepåer. Vi lärde oss en del av vad som hände under pandemin. Vårt företag klarade sig visserligen helskinnat men jag har branschkollegor som påverkades negativt av att materielleveranserna inte flöt på som man är van vid.
– För att lindra ekonomiska kriser tycker jag att det är viktigt att ha en bra relation med din lokala bank. De värnar om regionens affärsklimat och har därför ett särskilt intresse av att hjälpa dig.
– Det är också bra att ta reda på lite om de kunder man arbetar åt. Då undviker man i möjligaste mån företag som befinner sig i krisbranscher och riskerar att gå i konkurs eller som har ett rykte om sig att inte betala i tid. Jag tycker att det är viktigt att även beställaren tar reda på hur det är ställt med de entreprenadföretag man anlitar, så att de också är stabila och seriösa.
– Det är också viktigt att ha en bra mix av kunder och branscher man arbetar med, så att man inte drabbas för hårt när en typ av bransch krisar. Hos oss dominerar uppdrag inom service och underhåll. Här har vi både stora ramavtal och enstaka stora kunder, men även många mindre lokala kunder. Löpande service och underhåll är inte heller så konjunkturkänsligt som nybyggnad och exploatering.
– Vi har egentligen ingen regelrätt utbildning på just kriser. Jag tycker det är viktigt att alla på företaget ska få möjlighet att arbeta med olika situationer för att få en bred och praktisk erfarenhet, det ger oss en bättre utgångspunkt. Vi har sett till att vi har ett rullande schema för att säkerställa detta. Jag tänker också att ME skulle kunna stötta oss medlemsföretag genom att samla de erfarenheter som finns hos medlemmarna och sprida dem vidare.
Läs hela Mikael Larssons berättelse i Vinter-MEKO. Där kan du också ta del av två andra medlemmars tankar: Kenth Möller på Kenth Möllers Entreprenad AB och Louise Persson på LIP AB.
Publicerad den 11 december 2024