user comment tag cross image youtube-play hammer bullhorn word document pdf document mail sign-out

ME-medlemmen: "Dieselrabatten imponerar"

Patrik Stensson, entreprenadchef på ett av ME:s drygt 4 100 medlemsföretag. Foto: JS Traktorservice AB

MEDLEMSFÖRMÅNER. En av alla förmåner med medlemskapet i ME är tillgången till rabatter genom en rad samarbetspartner. Det är särskilt värdefullt för småföretagare, som kan spara många kronor genom rabattavtalen.

JS Traktorservice AB är familjeföretaget som grundades 1993 och som är verksamma i Västra Götalands län. De utför service och reparation av traktorer, grönytemaskiner, entreprenadmaskiner med mera, och erbjuder också grävmaskintjänster. ME-medlemmar har de varit sedan 2016.

Patrik Stensson, entreprenadchef på JS Traktorservice, sköter entreprenadavdelningen på företaget, och är ofta ute i produktion. När vi får tag på honom för att prata medlemsförmåner i slutet på juni sitter han i bilen och har äntligen en lucka. Han jobbar "16 timmar per dag just nu". Patrik är nöjd användare av ME:s rabattavtal, även om han bara nyttjat några av dem hittills.

– Sedan min fru började med administrationen på kontoret har det blivit bättre. Vi använder nog tre, fyra av avtalen, bland annat Preem och Ahlsell. Tyvärr köper vi bilar ibland och glömmer av att vi har rabatt genom ME! säger Patrik.

Störst nytta av rabattavtalet med Preem

I dagsläget finns det 26 rabattavtal som ME-medlemmar kan nyttja. Avtalen finns inom de flesta produktområden man kan ha behov av som maskinentreprenör, exempelvis drivmedel, försäkringar, VA- och markprodukter, redskap, arbetskläder, köp och hyra av maskiner och utrustning, ID06-kort och finansiering.

Alla ME:s rabattavtal med samarbetspartner

Vad tycker du om ME:s utbud av rabatter?

– Det ser jättebra ut. Jag är imponerad av dieselrabatten på pump. Den tycker jag är jättebra. Vi använder den allihop, och har Preemkort.

På JS Traktorservice finns 14 bilar och fem grävmaskiner. För Patrik Stensson är dieselrabatten till stor hjälp i företaget, och också den rabatt de använder mest.

– Den är fantastisk att ha. Det funkar bra att lägga till och ta bort kort och det är ett enkelt system.

Tryggheten i ME-rådgivningen viktig

Utöver rabattavtalen berättar Patrik att han uppskattar rådgivningstelefonen, där man vardagar 8–16 kan få hjälp av ME:s företagsrådgivare. På JS Traktorservice ringer man in med lönefrågor, frågor om övertid, nattkörningar och annat.

– Vi har jättestor användning av rådgivningen, och vi använder er 200 procent mer nu än för två år sedan. Vi måste vara på topp med vad som gäller i alla lägen.

När vi kommer in på vad det största värdet med medlemskapet är, och Patrik får frågan hur medlemsavgiften betalar igen sig, är han snabb med att svara.

– I tryggheten. Vi kan alltid ringa, och få direkt kontakt med ME. Genom svaren vi får betalar avgiften igen sig. Även rabatterna, använder man dem får man igen mycket pengar. Tänk bara på all diesel vi köper. Vi har haft Preem i ett år.

"ME borde bli tuffare mot de stora aktörerna"

Att ME driver medlemmarnas frågor är också en medlemsförmån. Vilka frågor borde ME prioritera, tycker du?

– Jag är småföretagare och brinner för landsbygden. Jag tycker man borde nyttja sina lokala resurser mer, på kommunnivå. Jag har hållit på med detta i trettio år, och har haft ett enda jobb hemma i kommunen.

Patrik menar att han och andra mindre entreprenörer får "agera bank för de stora", att de får stå med stora kostnader medan betalningarna dröjer.

– ME borde bli tuffare i de frågorna, mot de stora aktörerna. Index måste ligga så pass högt att det är lönsamt för entreprenören. Diesel, maskiner, skoptänder har blivit dyrare. Samtidigt sjunker våra timpengar. Det går inte ihop. Vi har inga jätteskulder, men vi känner av det. Marginalen blir mindre. Tidigare kunde vi ha 17–20 procents vinst per enhet, nu ligger vi på tre procent.

De minskade marginalerna gör det svårt att utveckla företaget. Den lilla entreprenören kan inte växa sig större.

– Prisbilden är långt efter, det tycker nog alla entreprenörer, säger Patrik.

Stärkt gemenskap genom medlemsträffar

Vi byter ämne och pratar avslutningsvis om framtiden, och vad han skulle vilja ha mer av som ME-medlem. Fler lokala rabatter, och fler lokala sammankomster!

– Det är bra att få träffa andra i branschen, knyta kontakter och dela tankar och idéer. Så att vi kan stärka vår gemenskap.

Alla medlemsförmåner

Medlemsfakta

Namn: Patrik Stensson.
Roll: Entreprenadchef.
Företag: JS Traktorservice AB.
ME-medlemmar sedan: 2016.
Typ av uppdrag: Service och reparation av traktorer och maskiner, grävmaskinstjänster.
Verksamma: Västra Götaland.

Publicerad den 7 september 2023