Johannes har chans att vinna Stora Infrapriset: "I början fick jag kriga"
Stora Infradagen, Medlem
Den 23–24 januari är det dags för Stora Infradagen, ME:s årliga evenemang där bransch och beslutsfattare möts för att diskutera utvecklingen av svensk infrastruktur. Då ska också Stora Infrapriset delas ut, till en ung maskinentreprenör som utmärkt sig lite extra.
En av tre som gått vidare och har chans att vinna priset är Dlovan Hamad, 38 år. Han startade Skandinaviens Entreprenad & Transport AB år 2019. Företaget finns i Järfälla utanför Stockholm och har tre anställda, plus Dlovan själv och en APL-elev. De utför entreprenad- och anläggningsarbeten och transporter. Företaget är en del av DKLBC, en sammanslagning av flera lastbilscentraler, där Dlovan också är delägare.
Vi ringde upp för att gratulera, för att ta reda på framgångsfaktorerna för att lyckas i branschen – och förstås för att höra vad favoritmaskinen är.
– Tack, vad kul! Jag hade aldrig trott att jag skulle bli nominerad. Det känns stort.
– Att ha gått från nyanländ 2013, till att i dag vara egenföretagare och förhoppningsvis kunna växa mer. Det är jag stolt över. Det har inte varit en enkel väg, men i dag sitter jag här.
Som nioåring hoppade Dlovan av skolan i Syrien för att hjälpa till med familjeförsörjningen. Han jobbade som bilmekaniker. När han blev äldre startade han en egen bilverkstad och därefter även en kranbilsfirma. Sina företag fick han överge då han tvingades fly från kriget.
När han kom till Sverige som 26-åring kunde han varken läsa eller skriva. Drömmen var att bli maskinförare, så han utbildade sig hos Grönlunds Yrkesutbildningar. Efter många jobbansökningar fick han 2015 äntligen anställning på en liten firma, men förutsättningarna där var inte de bästa och han fick heller inte köra så mycket grävmaskin. På ett lite större företag fick han sedan chansen att lära sig yrket på riktigt. Och fyra år senare kunde målet att starta eget AB uppfyllas.
Dlovan Hamad har ett stort engagemang för miljön. Företaget kör alla maskiner på HVO100, och har planer på el så snart ekonomin tillåter.
– Det är inte bara för vår skull, utan också för de generationer som kommer. Om vi inte tar hand om det nu kanske det blir för sent om 10–20 år. Vi är ett litet företag, en droppe i havet jämfört med andra som har råd att investera i elmaskiner och ellastbilar. Vi kommer också komma dit – tankarna finns.
– Ja, så var det. Jag tycker att alla ska kunna trivas på arbetsplatsen. Det spelar ingen roll vilken bakgrund eller hudfärg man har, alla ska vara välkomna. En arbetsplats ska vara för alla, inte bara för vissa.
På Skandinaviens Entreprenad & Transport finns ännu inte så många anställda, men mångfald finns det gott om.
Dlovan berättar att han försöker uppmuntra medarbetarna att lämna åsikter om politik och religion hemma. Kollegorna kan ta illa vid sig, och "vissa saker behöver man inte ta på arbetsplatsen". Klimatet i branschen har blivit bättre med åren, menar han.
– Men jag tror att vi fortfarande måste jobba på den här biten, både vi som är små och de större företagen. Det är ingen liten bit utan en stor!
Stora Infrapriset handlar om att lyfta unga maskinentreprenörer som kan fungera som förebilder i branschen. För Dlovan är det viktigt att vara trygg i sig själv och känna sig självsäker. Det är en nyckelfaktor för att bli framgångsrik.
– Man måste våga satsa, det finns inget att förlora! Vi bor i ett land där vi har alla möjligheter, här finns inga svårigheter.
– Jag hoppas att de ska kunna prata med mig. Vill de utvecklas genom företaget, eller genom att starta eget, så ska de inte vara rädda att fråga.
När han själv funderade på att starta eget mötte han mycket negativitet från sin omgivning. Men han stod på sig, han ville utvecklas.
– Att vara anställd är också en trygghet, visst, men att ha en dröm är inte fel.
– Jag sitter i en Cat-maskin nu, det är min favorit.
När Stora Infradagen går av stapeln i januari blir det första gången Dlovan är med. På programmet står frågeställningar som:
Hur ska Sveriges bygg- och reparationsberedskap se ut i händelse av krig?
Organiserad kriminalitet är ett växande hot mot branschen – vad gör vi åt det?
Hur kan vi uppnå en klimatsmart prissättning av drivmedel?
– Miljöfrågan är viktig för mig, säger Dlovan. Och frågan om kriminalitet, där tänker jag att det inte bara är polisen som behöver jobba. Vi måste alla hjälpas åt. Vi ska vara en förebild för andra länder som inte har samma möjligheter som vi har.
Han återkommer flera gånger till det här med rättvisa och jämlikhet. Att han är ödmjuk är också tydligt. Än i dag har han inte velat skriva på Facebook eller Instagram att han driver eget företag.
– Jag vill inte att människor som inte har kommit lika långt ska känna sig mindre värda än mig och tänka "varför har jag inte det som han har?" Alla ska ha det bra, ingen är bättre än den andra. Vi har olika roller, men när det kommer till mänsklighet ska vi alla vara på samma nivå.
Han skrattar när han ger ytterligare ett exempel på sin anspråkslöshet. När han kommit till Sverige jobbade han ett par år i en av Röda Korsets butiker som frivillig. En arbetsledare där gav honom en kavaj.
– Den har jag än i dag, när jag går på fest och allt!
– Ja, i dag känner jag mig stolt. Många gånger är jag glad, men samtidigt… Allt jag har gått igenom, det har inte varit lätt. Men i dag är vi här.
Publicerad den 2 december 2024