user comment tag cross image youtube-play hammer bullhorn word document pdf document mail sign-out

Bärgade tåg i Hudiksvall: "Vi gjorde ett bra jobb – men är inga hjältar"

Projektledaren Aimo Horttana och hans kollegor hjälpte till när ett SJ-tåg spårade ur i somras. Foto: Havator AB

Maskinentreprenörer är med när det gäller! Under sommaren drog stormen Hans in över landet, och det kraftiga regnet fick konsekvenser. Bland annat spårade ett SJ-tåg ur utanför Hudiksvall i början av augusti när banvallen rasade. På plats för att hjälpa till fanns bland andra kranföretaget Havator AB.

I tidningarna beskrevs tågbärgningen som "en mycket komplicerad operation". Planen var att ställa upp de urspårade vagnarna på rälsen och rulla in tåget till Hudiksvall. En plan som lyckades, bland annat tack vare samarbetet mellan tre kranföretag. Bidrog gjorde också Ume Assistance AB, som med en speciell maskin med vinsch höll emot på tågets motsatta sida.

Rutinuppdrag med vissa utmaningar

Huvuduppdraget för lyftet hade Kranbolaget i Gästrikland AB. De fick hjälp av Edins Kranar AB och ME-medlemmen Havator AB. Aimo Horttana, projektledare på Havator, berättar att de tre kranföretagen och Ume Assistance är gamla kollegor som ofta jobbar ihop.

– Samarbetet är jätteviktigt. Vi samarbetar så att branschen ska fungera.

Vad är det första man tänker inför ett uppdrag som det i Hudiksvall?

– Det första jag tänkte var: "Hur illa är det? Vad kan vi behöva för resurser? Hur ser det ut på platsen?" Det fanns ingen väg, det var väglöst land.

Själva jobbet att lyfta bort tåget kallar Aimo "ett rutinuppdrag för större kranar, mer eller mindre". Det svåra var just att det behövde byggas en väg, och en plattform för kranarna att stå på. En utmaning var också att inte orsaka tåget mer skador än det redan hade. På platsen fattades beslut om att klä in det i stockmattor, som skydd. Efter allt förarbete kunde tåget lyftas upp och bogseras bort utan komplikationer.

Under sensommaren har behovet av maskinentreprenörers tjänster varit ovanligt högt på flera ställen i landet. Extremväder, skyfall och översvämningar kommer med största sannolikhet bli ännu vanligare under kommande år.

I och med klimatförändringarnas effekter får företagen i vår bransch en allt större roll som krishanterare i samhället. Vad tänker du om det?

– Ja, det här var inte sista gången. Det är bara frågan om vad som blir nästa. På tåg som det i Hudiksvall finns det ingenstans att fästa lyftstroppar som på gammeldags lok. Om vi ska hålla på och bärga tåg även i framtiden, då måste konstruktörerna av tågen tänka till.

"Tillsammans löser vi kriserna"

Oavsett om det handlar om urspårade tåg, vägar som rasat eller husgrunder som gett vika, behövs det både maskiner och människor som kan hjälpa till. Flera olika företag inom entreprenadbranschen är ofta på plats och jobbar ihop.

– När nästa kris händer, då är det bra att vi är kollegor och inte konkurrenter i branschen. Att vi hjälper varandra. I Hudiksvall behövdes tre större kranar, Havator hade bara en just då. Det är en styrka, samarbetet. Det ska vi aldrig förstöra, säger Aimo.

Några hjältar vill han inte kalla sig och kollegorna. Men de gjorde ett bra jobb i Hudiksvall, tycker han, och tiden är han särskilt stolt över. Insatsen började en fredag vid lunch och var avklarad söndag kväll. Och det i dåligt väder, dessutom.

– Det får inte bli för mycket skryt, det vill jag inte vara med om. Det viktiga är att tågen rullar. Vi står starka i många kriser, tillsammans hjälps vi åt att lösa dem. Det var en bra prestation av alla.

Slutligen, vad är det bästa med branschen?

– Det är nog samarbetet. Det är väldigt viktigt för mig. Maskiner är en sak, men gemenskapen, och att hjälpa varandra i en kris, det är det viktiga.

Publicerad den 5 september 2023