Nya kollektivavtalen, nyheter inom arbetsrätt och HR och skadligt bruk på arbetsplatsen. Det står på agendan när ME:s arbetsgivardag går av stapeln den 16 november. Ett av passen handlar också om arbetsmiljö, ett område där ME nu växlar upp.
Charlotta Dieden är företagsrådgivare på ME. Hon är dessutom nationellt ansvarig för arbetsmiljöfrågor och arbetsmiljörätt. Själva kompetensen har alltid funnits inom ME, men det var först när Charlotta rekryterades i våras som rollen arbetsmiljöspecialist tillkom.
Hej Charlotta! Kan du berätta vad passet om arbetsmiljö på Arbetsgivardagen kommer handla om?
– Det blir två spår: ett om ME:s arbetsmiljörådgivning och ett om de nya föreskrifterna från Arbetsmiljöverket som är på gång.
Att bedriva ett fungerande systematiskt arbetsmiljöarbete och följa alla aktuella föreskrifter från Arbetsmiljöverket, särskilt de som innehåller krav på skriftlig dokumentation, är inte alltid lätt, menar Charlotta. Därför har ME:s rådgivning utökats. Helt utan kostnad för medlemmarna är den precis som förut.
– Vi erbjuder särskild rådgivning i arbetsmiljöfrågor, antingen per telefon eller på plats. Man kan också få vägledning och stöd inför och efter inspektioner från Arbetsmiljöverket och hjälp med utredning i händelse av en olycka eller allvarligt tillbud.
Nya föreskrifter från Arbetsmiljöverket
Den 15 september beslutade Arbetsmiljöverket om nya föreskrifter. De träder i kraft den 1 januari 2025, men redan nu gäller det att som arbetsgivare ha koll på vad förändringarna innebär. Dagens 67 föreskriftshäften ska slås ihop till 15 mer omfattande häften. Den nya regelstrukturen utgår från vilken roll man har och vilket arbetsmiljöansvar som är knutet till just den rollen.
Vad är viktigt för våra medlemsföretag att känna till om de nya föreskrifterna?
– Innehållsmässigt är reglerna i stort sett desamma. Men ett viktigt undantag är reglerna för byggherrar, projektörer och byggarbetsmiljösamordnare. Där förtydligas ansvaret och uppgifterna, framför allt i de tidiga skedena av byggprocessen.
Mer om detta kommer deltagarna få höra på årets arbetsgivardag i Stockholm den 16 november. Träffen är kostnadsfri inklusive morgonkaffe, lunch, eftermiddagsfika och middag på kvällen. Den som reser långväga har också möjlighet att boka boende genom ME.
Chans att träffa kollegor och ME-rådgivare
Charlotta hoppas att många medlemmar tar chansen att delta i år, för att bli uppdaterade och få kunskap kring många olika nyheter inom HR-området.
– Det är också ett jättebra tillfälle att kunna träffa både andra kollegor i branschen att utbyta erfarenheter med, och oss rådgivare på ME och få svar på alla frågor som man kanske går och undrar över.
Till sist: vad ser du själv fram emot mest med dagen?
– Att träffa och prata med många medlemmar samlat vid ett och samma tillfälle och få höra om vilka utmaningar och frågor som de just nu tycker är de viktigaste, men också att dela med mig av de kunskaper och erfarenheter som jag själv har och kunna ge några råd på vägen.
Allt om Arbetsgivardagen 2023
Arbetsgivardagen är till för dig som jobbar med personal- och HR-frågor i ett av ME:s medlemsföretag.
ME:s förhandlingschef Claes Arenander om årets program
Tidigare deltagaren Pernilla Maltesdotter om det stora värdet med att delta
Publicerad den 27 september 2023