user comment tag cross image youtube-play hammer bullhorn word document pdf document mail sign-in sign-out

"Företagen är basen i vårt samhälle"

Anna Gillek, regionchef Svenskt Näringsliv Jönköping. Foto: ME/Ulf Börjesson, Ernst Henry Photography AB

MEDLEMSFÖRMÅNER. ME är en av många bransch- och arbetsgivarorganisationer som ingår i Svenskt Näringsliv. Medlemsföretag i ME blir därmed också medlemmar i Svenskt Näringsliv. Vilken nytta har man som företagare av deras arbete?

Svenskt Näringsliv består av 48 arbetsgivar- och branschföreningar, däribland ME. Anna Gillek är regionchef på Svenskt Näringsliv i Jönköpings län. Hon förklarar att Svenskt Näringsliv arbetar med branschövergripande frågor medan medlemsorganisationerna arbetar branschspecifikt. Svenskt Näringsliv är också en av arbetsmarknadens parter, som samordnar lönerörelsen för alla sina medlemsorganisationer.

Enligt Anna Gillek är det största värdet med medlemskapet i Svenskt Näringsliv att påverkanskraften blir större tillsammans, tack vare 60 000 medlemsföretag med nästan två miljoner medarbetare.

– Vi får en tyngd i debatten när vi kan prata för företag i nästan alla branscher. Vi har förmånen att bli starka tillsammans.

Hur jobbar Svenskt Näringsliv för Sveriges företagare?

– Vi som jobbar regionalt jobbar med det lokala påverkansarbetet. Vi gör bland annat undersökningen Lokalt företagsklimat, för att förbättra villkoren för företagare i alla Sveriges 290 kommuner.

Anna berättar att hon är mitt uppe i en sådan turné just nu. Det ger en möjlighet att ligga nära den lokala politiken, och kommunicera företagens behov.

Lokalt företagsklimat – Svenskt Näringsliv

Svenskt Näringsliv ägnar sig åt många aktiviteter för att påverka utvecklingen i en mer företagsvänlig riktning. De jobbar bland annat mot studie- och yrkesvägledare och anordnar SYV-träffar. Dessutom består en hel del av arbetet av att samverka med medlemsorganisationerna.

– Vi träffar dem med jämna mellanrum. Servicen är öppen för alla, vi kan ha den samverkan även om medlemsorganisationen inte sitter i vårt län, säger Anna.

Svenskt Näringslivs uppgift är att "driva påverkansarbete i frågor som är viktiga för alla företag, oavsett bransch". Vilka frågor kan det handla om?

– Brott och otrygghet gentemot företag, exempelvis. Vi har under senare år börjat arbeta tillsammans med polisen och kommuners säkerhetssamordnare. Och i det samarbetet är vår roll att lyfta in hela näringslivets utsatthet och behov. Där har vi ett pilotprojekt som pågår i Värnamo kommun. Vi hoppas på att komma fram till bra arbetsmetoder där polisen och den kommunala strukturen ska komma närmare näringslivet i det förebyggande arbetet.

Anna berättar att hon träffar många politiker i sitt arbete, både kommunalt och regionalt. En stor och ständigt aktuell fråga som diskuteras vid mötena är kompetensförsörjning. I Jönköping får man nu i gång ett övergripande kompetensråd för hela länet.

– Kompetensförsörjning löser inte varje kommun för sig, utan vi måste jobba bredare.

Riksdagsledamöter bjuds också in till företagsbesök så att de ska få komma ut och träffa det lokala näringslivet. Det är viktigt att man lär känna varandra för att kunna jobba tillsammans, menar Anna, som även hon besöker många företag.

– Utan företagens berättelser av hur verkligheten är, har jag väldigt lite att komma med. Jag behöver input. På företagsbesöken samlar jag in tankar från näringslivet.

Just nu pratas det mycket om byggsektorn. Anna Gillek är mån om att få politikerna att förstå att investeringarna måste fortsätta. I Jönköpings län är husbyggarsektorn stor, och även oron över att tappa kompetens. Hela vägen från markförberedelser till färdigt hus krävs folk som utför jobben.

– Maskinentreprenörer är en viktig del av byggsektorn. Om våra infrastruktursatsningar minskar under en eventuell lågkonjunktur kommer vi att tappa kompetens. Den kompetens som i så fall försvinner kan bli svår att få tillbaka.

För den på ett medlemsföretag som vill ha stöd och hjälp av Svenskt Näringsliv finns alla möjligheter. Har man en fråga man vill lyfta ur ett näringspolitiskt perspektiv är det bara att höra av sig.

Kontakta Svenskt Näringsliv

Berätta om en gång då du fått till ett bra samarbete med en företagare på ett medlemsföretag.

– För ett antal år sedan skapade vi en utbildning tillsammans med Arbetsförmedlingen. Det var ett maskinentreprenörsföretag som hade svårt att hitta kompetens som kontaktade oss.

Anna fick kontakt med några som jobbade på Arbetsförmedlingen, och det hela ledde till en arbetsmarknadsutbildning där företagen var involverade.

– Personerna som gick utbildningen fick med sig rätt saker för att bli anställningsbara i branschen. De gick från utanförskap till innanförskap. Det var ett sidoprojekt som verkligen gav resultat!

Opinionsbildning kan säkert "te sig fluffigt" för många, tror Anna Gillek. Men hon framhåller vikten av den kontinuerliga debatten som måste ske, för att få politiken att förstå var de får sina pengar ifrån, och varför företagen är så viktiga.

– Företagen är basen i vårt samhälle. Hela vår välfärd kommer ifrån dem.

Ett medlemskap som lönar sig – Svenskt Näringsliv

ME och Svenskt Näringsliv

Alla medlemsförmåner

 

Tre fördelar med medlemskapet i Svenskt Näringsliv

  • Påverkan: Svenskt Näringsliv driver frågor som gör skillnad för företagare – lokalt, nationellt och internationellt.
  • Samverkan: Svenskt Näringsliv arbetar och samverkar över branschgränserna.
  • Lokal närvaro: Svenskt Näringsliv finns nära företagen och arbetar för ett bättre företagsklimat i alla Sveriges 290 kommuner.

 

Publicerad 19 June 2023