Har du frågor?
Kontakta vår rådgivning på 010-256 99 99, måndag-fredag 8–16. Du kan också mejla oss på radgivning@me.se. Skriv organisationsnummer i ämnesraden för snabb service!
Arbetstagarnas representant på arbetsplatsen är skyddsombudet, eller arbetsmiljöombudet som det också kallas. Här finns information om skyddsombudets roll och annat som är bra för dig som arbetsgivare att känna till.
För att skapa en bra arbetsmiljö är det viktigt att du som arbetsgivare samverkar med dina arbetstagare i frågor som rör arbetsförhållandena i verksamheten. Det är också en skyldighet du som arbetsgivare har enligt Arbetsmiljölagen och Arbetsmiljöverkets regler. Arbetstagarnas representant är skyddsombudet, eller arbetsmiljöombudet som det också kallas.
Ett skyddsombud ska bland annat:
För att kunna utföra sina arbetsuppgifter har ett skyddsombud rätt att få utbildning genom arbetsgivaren, och ta del av handlingar i verksamheten kring förhållandena i arbetsmiljön. Via ME går det att anmäla skyddsombud till skyddsombudsutbildningar:
Skyddsombud ska utses på arbetsställen med fem eller fler anställda. Normalt utses skyddsombud på tre år av den fackliga organisation som har eller brukar ha kollektivavtal med arbetsgivaren. Finns det inte någon sådan organisation kan arbetstagarna själva välja skyddsombud.
Skyddsombudet själv behöver inte nödvändigtvis tillhöra ett fackförbund, även om detta är det vanligaste. Skyddsombudet företräder alla arbetstagare på arbetsplatsen oavsett deras fackliga tillhörighet.
Så snart skyddsombudet har valts ska den fackliga organisationen meddela arbetsgivaren skyddsombudets namn, adress, skyddsområde (kan till exempel vara geografiskt eller indelat per yrkesgrupp och omfatta dess kollektivavtalsområde på arbetsplatsen) och för vilken tid skyddsombudet har uppdraget.
När det finns flera skyddsombud på ett arbetsställe ska en av dem utses till huvudskyddsombud. Huvudskyddsombudet samordnar skyddsombudens verksamhet och företräder dem utåt. Huvudskyddsombudet verkar på hela arbetsstället och ska till exempel ta upp frågor med arbetsgivaren som rör mer än ett skyddsområde.
Ofta utser de fackliga organisationerna även regionala skyddsombud. Ett regionalt skyddsombud har samma uppgifter och befogenheter som övriga skyddsombud och företräder arbetstagare, oavsett facklig tillhörighet, på arbetsplatser där det saknas lokala skyddsombud. Det regionala skyddsombudet har även rätt att företräda arbetstagarna på arbetsställen där det finns lokala skyddsombud.
Det som vanligtvis krävs för att det regionala skyddsombudet ska ha befogenhet är att det finns minst en medlem i det regionala skyddsombudets fackliga organisation på arbetsstället. De regionala skyddsombuden får dock inte företräda arbetstagarna på de arbetsplatser som har en skyddskommitté.
Ibland kan det vara en fördel att de lokala skyddsombuden tar hjälp av ett regionalt skyddsombud som inte är anställd på arbetsstället, till exempel när krav på arbetsmiljöförbättringar framförs till arbetsgivaren.
Kontakta vår rådgivning på 010-256 99 99, måndag-fredag 8–16. Du kan också mejla oss på radgivning@me.se. Skriv organisationsnummer i ämnesraden för snabb service!
Uppdaterad 19 December 2024